Rekenproblemen voorkomen is beter dan genezen. Daarom delen we in dit artikel alle rekenproblemen die in groep 4 kunnen ontstaan. Als je als ouder tijdig kunt ingrijpen kun je je kind helpen om een rekenprobleem goed onder de knie te krijgen.

In groep 4 neemt het rekenen nu eenmaal grotere vormen aan. Er wordt een beroep gedaan op de basis die in groep 3 is aangeleerd, maar niet alle kinderen hebben die basis even goed verwerkt. Een rekenprobleem kan dan ook heel snel ontstaan.

 

Wat zijn rekenproblemen

Wanneer spreken we van rekenproblemen en waarom zijn ze zo vervelend? Een rekenprobleem betekent dat een kind niet voldoende inzicht heeft om rekensommen op te kunnen lossen. Dat inzicht kan missen omdat de kennis niet compleet is of niet voldoende is ingeoefend.

Het probleem zit hem er vooral in dat het rekenen vanaf groep 4 steeds verder en breder gaat. Er wordt met complexere sommen gewerkt en de basis verdwijnt meer naar de achtergrond, omdat die als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Maar als ene kind die basis niet goed heeft en niet aan kan roepen, zal het rekenen altijd een probleem blijven.

Een vroegtijdige signalering en aanpak van rekenproblemen is dus van groot belang.

 

Bekende rekenproblemen in groep 4

Gelukkig hebben leerkrachten in groep 4 een ruime ervaring in het omgaan met rekenproblemen. Vaak wordt een les gestart met een stukje herhaling, zodat kinderen opgewarmd worden én blijven automatiseren. De bekendste problemen op het gebied van rekenen in groep 4 volgen hieronder.

 

Automatiseren tot en met 20

Het meest genoemde rekenprobleem in groep 4 is het automatiseren van sommen tot en met 20. Denk hierbij terug aan het rekenen met verliefde harten (als ik 6 noem, moet jij 4 zeggen, want die vormen samen 10). Deze verliefde harten gaan tot 10, maar ook het automatiseren tot en met 20 is niet vanzelfsprekend. Dat is makkelijk te oefenen door getallen te laten splitsen en sommen op te laten lossen.

 

Rekenen over het tiental

Een ander veel gehoord rekenprobleem is het rekenen over tientallen heen. We hebben het dan over sommen als 8 + 6 en 3 + 9, waarbij de 10 wordt gepasseerd. Ook andersom, bij het aftrekken, geldt dat dit lastig kan zijn (12 – 3 en 11 – 7 vormen voor veel kinderen een uitdaging). Hoe is dat te oefenen? Vooral door het te doen én het inzichtelijk te maken. Laat zien wat 12 – 3 inhoudt, door een rijtje van 10 te leggen en dan een rijtje van 2. Wat moet er gebeuren als er 3 af worden gehaald? Eerst splitsen en er 2 vanaf halen, dan zit je op 10. Nu met de laatste 1 ga je net onder de 10 zitten. Gebruik hier materiaal bij, zoals legoblokjes of houten blokjes.

 

Klokkijken

In groep 4 is veel aandacht voor klokkijken. Dit gebeurt nog allemaal aan de hand van de analoge klok, maar toch lopen veel kinderen hierop vast. Ze snappen de kleine wijzer wel, want die wijst de hele uren aan, maar de grote wijzer is toch lastig. In groep 4 maken kinderen kennis met hele uren en halve uren. Een enkele keer wordt er een kwartier gebruikt.

 

Beginnende tafels van vermenigvuldiging

Tot slot zijn de tafels van vermenigvuldiging niet alleen nieuw, maar ook een probleem voor veel kinderen. Dat komt omdat ze niet altijd bewust worden ingezet. Het is een verschil of je gewoon een lijstje op leert dreunen of ook echt snapt wat een vermenigvuldiging inhoudt. Gelukkig is er steeds meer oog voor dat stukje begripsvorming en moeten kinderen ook voor zich zien dat 5 x 6 bijvoorbeeld 5 rijen van 6 bomen zijn of 5 zakken met 6 appels, in plaats van dat 5 x 6 = 30, omdat 5 x 5 = 25…

 

Oefenen voor groep 4

Je wil als ouder niet dat je kind een achterstand oploopt. Daarom kan het goed zijn om te oefenen voor de toetsen van groep 4. Bekijk dit artikel om meer te weten te komen over goed oefenmateriaal voor in groep 4.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *